Tugasan 1:
1. PENGENALAN
Pendidikan matematik di Malaysia
berkembang dengan pesat sekali selaras dengan tuntutan masyarakat yang bergerak
pantas ke arah persekitaran yang semakin maju. Masyarakat hari ini mengharapkan
pendidikan akan menyediakan peluang kepada semua pelajar agar celik matematik. Secara
umumnya, perubahan kurikulum ini melibatkan lima fasa, iaitu Zaman Pramerdeka
(sebelum 1957), Zaman Pasca Merdeka (1957-1970), Zaman Dasar Ekonomi Baru
(1971-1990), Zaman Dasar Pembangunan Negara (1991-2000) dan Zaman Dasar Wawasan
Negara (2001-2010).
2.
PENDIDIKAN
ZAMAN PRAMERDEKA (SEBELUM 1957)
Sistem pendidikan
negara kita telah wujud sejak zaman kegemilangan Empayar Melaka iaitu dari tahun
1400 sehingga tahun 1786. Dengan kedatangan agama Islam ke Melaka, pendidikan
pada zaman tersebut adalah berteraskan agama Islam. Namun apabila Portugis
menawan Melaka pada tahun 1511, mereka telah memperkenalkan pendidikan
berasaskan agama Kristian mazhab Roman Katolik dan mazhab Protestant apabila
Melaka jatuh ke tangan Belanda. Pendidikan bertukar sekali lagi kepada
pendidikan Inggeris apabila Inggeris memerintah Tanah Melayu (1786). Walaupun
zaman kolonialisme British merentasi lebih kurang dua abad, negara Jepun telah
memerintah Negara ini dari tahun 1942-1945 setelah tamat Perang Dunia Kedua. Hampir
semua sekolah sedia ada diarah tutup melainkan sebilangan kecil sahaja dibuka
untuk mengajar Bahasa Jepun.
Di bawah pemerintahan
British (1854), kaum Melayu, Cina dan India diasingkan dari segi pendidikan
melalui dasar Pecah dan Perintah. Ianya bertujuan untuk menimbulkan pembahagian
dalam kalangan rakyat jelata.
Secara ringkasnya orang
Melayu diberi pendidikan asas selama enam tahun sahaja di mana kemahiran asas
melalui Ilmu Hisab dibekalkan agar
anak-anak lelaki berupaya mengendalikan urus niaga perniagaan secara kecil-kecilan
apabila dewasa nanti di samping nilai-nilai murni. Bagi orang India mereka
diberi pendidikan asas dalam tempoh yang sama dan menjadi buruh di
ladang-ladang getah dan trek keretapi. Orang Cina pula menerima pendidikan
berasasakan kurikulum dari Negara Cina sendiri.
Selepas Perang Dunia
Kedua sistem pendidikan merangkumi tahap rendah, menengah, latihan perguruan
dan pendidikan tinggi. Semasa
pemerintahan Jepun selama tiga tahun, jentera pemerintahan Negara ini telah
mengalami pelbagai masalah pendidikan. Kerajaan British telah merancang untuk
menstruktur semula sistem pendidikan di Negara ini. Maka terhasil Rancangan Cheeseman. Namun ianya tidak berfokuskan
kepada integrasi sosial dalam kalangan rakyat berbilang kaum dan lupus begitu
sahaja. Lantaran itu orang Melayu masih kekal dalam perjuangan mereka untuk
menuntut reformasi dalam bidang pendidikan yang kemudiannya dimanifestasi dalam
pelbagai laporan pendidikan. Antaranya termasuklah Laporan Barnes, Laporan Fenn-Wu, Ordinan Pelajaran 1952 dan Penyata Razak 1956:
a. Laporan
Barnes (1951)- menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan kaum Melayu.
b. Laporan
Fenn-Wu (1951)- menyemak pendidikan kaum Cina
c. Ordinan
Pelajaran (1952) – mengesyorkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem
persekolahan kebangsaan.
d. Laporan
Razak (1956) – meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk
memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua, Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan
pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
Pendidikan semasa zaman pramerdeka
menunjukkan bahawa subjek Ilmu Hisab
(Matematik)
telah pun wujud. Namun silibus matematik yang diajar di sekolah masih belum
diselaraskan. Setiap sekolah bebas memilih mana-mana buku teks dan topik yang
difikirkan sesuai untuk diajar pada ketika itu. Silibus matematik akhirnya
dikukuhkan lagi dengan wujudnya kurikulum rasmi bagi pendidikan matematik pada
tahun 1956 selepas cadangan Penyata Razak. Namun hanya terdapat perubahan kecil
sahaja pada tajuk aritmetik dan beberapa tajuk lain. Melalui cadangan-cadangan
Penyata Razak juga, latihan perguruan di negara ini pun mula berkembang. Kerajaan British telah berusaha mendapatkan
sebuah maktab perguruan di United Kingdom
bertujuan melatih bakal guru-guru
dari Tanah Melayu iaitu Kirby Teachers’
Training College. Subjek Matematik
terkandung dalam kurikulum sebagai subjek wajib bagi latihan perguruan yang
perlu dipelajari bakal guru-guru di samping beberapa subjek lain.
3.
ZAMAN
PASCA MERDEKA (1957-1970)
a)
Penyata
Rahman Talib 1961
Lanjutan kepada Penyata Razak (1956), kerajaan
meneruskan usaha memantapkan lagi
sistem
pendidikan Negara. Lantaran itu satu laporan telah dihasilkan oleh jawatankuasa
yang dikenali sebagai Penyata Rahman Talib dan seterusnya menjadi asas kepada pembentukan
Akta Pelajaran 1961. Penyata Rahman Talib
menggariskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada semua
peringkat pendidikan. Penggunaan kurikulum dan peperiksaan yang dilaksanakan
kepada semua pelajar adalah sama.
b)
Projek
Khas 1970
Perubahan besar dalam subjek
Matematik hanya berlaku selepas pelaksanaan Projek Khas pada 1970. Ia merupakan
Projek Khas Kementerian Pelajaran Malaysia dan bermula pada 1968 diketuai oleh
Encik Abu Hassan Ali. Objektif projek ini adalah untuk memperbaiki mutu
pendidikan matematik dan sains supaya selaras dengan perkembangan matematik
moden di Negara-negara maju. Projek Khas ini dibiayai oleh Yayasan Asia dan
beberapa ahli American Peace Corps
dilantik menjadi penasihat. Alat bantu mengajar yang digunakan untuk sesi
pembelajaran dan pembelajaran direkacipta oleh pensyarah dan guru yang yang
telah dilatih di luar negara.
Impak
daripada Projek Khas ini berlaku beberapa perubahan minor pada sukatan
pelajaran matematik di sekolah rendah. Pendekatan baru iaitu kaedah berpusatkan
murid (pupil-centered strategy) dan berpusatkan bahan (material-centered
strategy) serta kaedah inkuiri penemuan diperkenalkan (inquiry-discovery
method). Tujuannya adalah untuk menimbulkan minat terhadap pelajaran Matematik
dan melahirkan murid-murid yang boleh memahami dan mengukuhkan konsep matematik
melalui aktiviti kumpulan dan matematik sebagai penyelesaian masalah seharian.
Selepas
Rusia melancarkan satelit SPUTNIK 1 pada tahun 1957, transformasi ke atas
pendidikan sains dan matematik berlaku dengan pesat di Barat. Antaranya ialah Nuffield Mathematics Project (NMP) yang
dilancarkan pada 1964 di Britain yang menjadi bahan rujukan utama bagi Projek
Khas ini. Kaedah dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dalam NMP adalah
berdasarkan Teori Piaget yang mengatakan bahawa pembelajaran awal kanak-kanak
adalah lebih berkesan dengan penggunaan bahan maujud yang telah diguna pakai
dalam Projek Khas ini.
Kajian
daripada Projek Khas ini dilancarkan pada 1970 di 30 buah sekolah di sekitar
Kuala Lumpur sebagai percubaan. Guru-guru yang terlibat diberi kursus dalam
perkhidmatan. Mereka didedahkan dengan strategi pengajaran dan
pembelajaran dan dibekalkan buku panduan
mengajar dan pelbagai alat bantu mengajar. Pada tahun 1971, ianya diperkenalkan
di sekolah rendah di seluruh Malaysia. Program Projek Khas ini telah diubahsuai
dari masa ke semasa melalui penilaian dan saranan daripada guru dan nazir serta
sukarelawan daripada Amerika sebelum digantikan dengan Matematik KBSR yang
telah dilaksanakan sepenuhnya pada 1983.
c)
Program
Matematik Moden (1970)
Sekumpulan
penulis buku matematik iaitu Scottish
Mathematics Groups (SMG) (1965-1969) telah menghasilkan sembilan buah buku
teks Matematik Moden sekitar tahun 1965-1969 (Modern Mathematics for Schools).
SMG menjadi rujukan utama dalam Program Matematik Moden pada tahun 1970
bagi menengah rendah. Beberapa subjek baru seperti teori set, statistik dan vektor
diperkenalkan.
4.
ZAMAN
DASAR EKONOMI BARU (1971-1990)
Malaysia
mengalami perubahan melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB, 1970-1990) yang
bermatlamat mengukuhkan perpaduan negara melalui pembasmian kemiskinan dalam
kalangan semua kaum dan penyusunan semula masyarakat. Pendidikan diberi
keutamaan dan sama rata untuk semua kaum.
a)
Program
Matematik Moden (1970)
Dalam
tempoh ini, Panitia Kurikulum Matematik yang ditubuhkan sejak 1969 telah
mengguna pakai topik-topik daripada School
Mathematics Project (SMP) (1972) bagi pendidikan matematik di Tingkatan 4
dan Tingkatan 5. Dua buah buku teks iaitu Matematik Moden Tingkatan 4 dan Matematik Moden Tingkatan 5 telah diterbitka
pada 1974 dan 1975. Sukatan Pelajaran
Matematik Moden dirancang dengan tujuan menghasilkan sukatan Matematik yang
lebih progresif. SMP telah memberi pengaruh yang besar dalam penghasilan buku
teks matematik moden Malaysia.
Seterusnya
kedua-dua sukatan menengah rendah dan menengah atas iaitu Sukatan Matematik
Moden Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima telah disatukan pada 1978. Satu
pertiga daripada Sukatan Matematik Moden mengandungi topik-topik baru seperti
sistem pernomboran, pemetaan, transformasi geometri, matriks dan statistik.
b)
Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983)
Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR) (1983) dilaksanakan dengan tujuan mengembangkan
kemahiran mengira dalam kalangan murid. Beberapa topik dalam sukatan matematik
diubah suai semula selaras dengan kebolehan pelajar di Malaysia. Sukatan
Matematik dibahagikan kepada dua peringkat. Aras I (Tahun 1-3) memberi
penekanan kepada penguasaan konsep-konsep asas penomboran serta pelaksanaan
empat operasi asas tambah, tolak, darab dan bahagi manakala Aras II (Tahun 4-6)
pula mementingkan aplikasi kemahiran operasi asas serta penyelesaian masalah.
Perubahan
kurikulum ini adalah sebahagian daripada reformasi Kurikulum Pendidikan Negara
yang menyebabkan berlakunya perubahan besar dalam kurikulum Matematik. KBSR
bertujuan menyediakan peluang yang sama bagi semua murid untuk memperoleh
pengetahuan, kemahiran, sikap, peraturan serta amalan sosial masyarakat yang
baik. Ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang digubal pada tahun
1988 yang menekankan pendidikan yang menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk
pelajar yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
5.
ZAMAN DASAR PEMBANGUNAN NEGARA (1991-2000)
Dekad
terakhir abad ke-20 menyaksikan perubahan yang pesat dalam pendidikan Negara.
Sudah tentu subjek Matematik diberi penekanan yang
lebih dan meluas bagi memastikan Malaysia sentiasa seiring dengan Negara-negara
maju.
a)
Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) (1994)
Kurikulum
Baru Sekolah Rendah (KBSR) ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR). Pada tahun 1998, sekali lagi berlaku perubahan kepada Kurikulum
Matematik. Matlamat utamanya adalah untuk memudahkan pelajar membina konsep
nombor dan menguasai kemahiran asas mengira. Pelajar diharapkan mampu
menguruskan aktiviti seharian mereka dengan lebih sistematik berdasarkan
pengetahuan matematik yang diperolehi dan terus maju serta melanjutkan
pelajaran di masa akan datang dalam pembentukan modal menyumbang kepada kemajuan masyarakat dan negara. Perubahan yang dibuat
ini adalah selaras dengan kehendak dan cita-citanya murni yang terkandung dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1994.
b)
Sukatan
Matematik Sekolah Rendah (1998)
Selaras
dengan hasrat Negara kita untuk mencapai wawasan 2020 serta perkembangan pesat
dalam era sains dan teknologi, Kementerian Pelajaran Malaysia berusaha untuk
mengubahsuai sistem pendidikan di negara ini. Sehubungan itu, pemangkin yang
difikirkan sesuai ke arah pengubahsuaian ini adaalah pembentukan Sekolah
Bestari (1995) yang dilengkapi dengan sistem teknologi terkini.
Sukatan
Matematik disemak semula bagi merealisasikan objektif dan aspirasi seperti yang
digariskan dalam visi 2020. Semakan semula pada tahun 1998 memastikan pelajar
menguasai kemahiran asas matematik dan mengadaptasi dalam situasi kehidupan
harian. Akhirnya jawatankuasa berkenaan telah mengagihkan kemahiran belajar
yang diperlukan kepada sembilan tajuk utama. Setiap tajuk telah disusun daripada
mudah kepada susah. Tajuk-tajuknya ialah nombor bulat dan operasi asas, pecahan
dan operasi asas, perpuluhan dan operasi asas, wang, ukuran panjang dan berat,
ruang, purata, peratus dan graf.
6.
Zaman
Dasar Wawasan Negara (2001-2010)
Pada
abad ke-21, Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan program Pembangunan
Pendidikan (2001-2010) yang dapat melahirkan warganegara yang berilmu
pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan berakhlak mulia.
a)
Program
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
Pada Bulan Januari
2003, Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa
Inggeris (PPSMI) telah mula dilaksanakan untuk pelajar Tingakatan 1, 4 dan enam
rendah. Dengan penguasaan Bahasa Inggeris yang baik, perubahan ini bertujuan
supaya pelajar dapat mengakses
maklumat untuk tujuan pembelajaran
dengan mudah, seiring dengan perkembangan teknologi maklumat.
b)
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) (2013-2025)
Berdasarkan Gelombang 1 dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(PPPM) 2013-2025, Kementerian Pendidikan Malaysia akan memberikan tumpuan pada
peningkatan prestasi sistem pendidikan negara. Trends in International
Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for International Student
Assessment (PISA) adalah pentaksiran peringkat antarabangsa yang merupakan
instrumen yang digunakan sebagai penanda aras kualiti pendidikan Sains,
Matematik dan Bacaan. PPPM menyasarkan pada tahun 2015, Malaysia mencapai
sekurang-kurangnya purata antarabangsa dalam pentaksiran berkenaan. Menjelang
tahun 2025 pula, PPPM menyasarkan agar Malaysia berada pada kedudukan satu
pertiga teratas dalam kedua-dua pentaksiran TIMSS dan juga PISA.
Dalam
usaha merealisasikan hasrat PPPM, Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
(PdP) Sains dan Matematik dibangunkan dengan berteraskan pembentukan kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT). Peningkatan KBAT dalam kalangan murid adalah
kritikal bagi memastikan murid dapat menjawab soalan TIMSS dan PISA dengan
baik. Dapatan TIMSS dan PISA jelas menunjukkan murid di Malaysia lemah dalam
domain kognitif yang melibatkan KBAT seperti menaakul, mengaplikasi,
menganalisis, menilai dan mencipta.
Bahan
sumber PdP Sains dan Matematik ini dibangunkan berasaskan gabungan kerangka
kurikulum kebangsaan dan juga Kerangka Kerja TIMSS dan PISA yang berteraskan
KBAT. Beberapa tajuk seperti Kebarangkalian bagi mata pelajaran Matematik dan
Sains Bumi bagi mata pelajaran Sains perlu diajar kepada murid-murid yang bakal
menduduki TIMSS dan PISA memandangkan tajuk-tajuk ini dinilai dalam pentaksiran
yang berkenaan.
Guru
perlu menggunakan bahan sumber ini dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah atau di masa lain yang telah diperuntukkan. Usaha ini penting dalam
memastikan murid dibekalkan dengan kemahiran berfikir, kritis dan kreatif serta
dapat meningkatkan pencapaian negara seperti yang dihasratkan oleh PPPM.
0 comments:
Post a Comment