CONTEMPORARY ISSUES IN MATHEMATICS

PENDIDIKAN MATEMATIK

MBMMBI



Isu 1

Kerajaan diminta tegas muktamad isu bahasa

PETALING JAYA - Kerajaan diminta bertegas dalam memuktamadkan sebarang keputusan berhubung pertukaran dasar dalam sistem pendidikan negara, termasuk isu bahasa di sekolah.
Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, Tan Sri Dr Rais Yatim berkata, pertukaran dasar tidak boleh berubah mengikut musim selain ia dibimbangi boleh menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat.
"Sudah sampai masanya kerajaan menunjukkan ketegasan, sama ada nak meneruskan dasar lama atau dasar baharu. Kita tidak harus menukar dasar setiap kali musim berubah.
"Soal bahasa, tidak boleh ditukar terumbang ambing...bagi saya mudah, bahasa ilmu mesti Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
"Bahasa perantaraan adalah bahasa kebangsaan, bahasa komersial pula adalah Bahasa Melayu dan Inggeris," katanya selepas melancarkan buku 'George Yeo On Bonsai, Banyan and Tao' di auditorium Sin Chew Daily di sini, hari ini.
Rais mengulas desakan lebih dua juta aktivis dari 34 badan bukan kerajaan (NGO) di negara ini yang mendesak penangguhan atau pemansuhan Program Dwibahasa (DLP) yang akan dilaksanakan dalam sistem pendidikan sekolah bermula Januari depan.
Menerusi DLP yang merupakan program di bawah dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI), pihak sekolah dibenarkan mengajar subjek Sains, Matematik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Reka Bentuk dan Teknologi dalam Bahasa Inggeris.
Rais berpendapat dasar yang telah wujud tidak perlu diubah semata-mata orang ramai berbahasa Inggeris.
Mengenai buku yang ditulis bekas Menteri Luar Singapura itu, Rais berkata ia melunaskan banyak peristiwa berkaitan hubungan Malaysia dan Singapura termasuk kes Batu Putih. - Bernama




Isu 2

Dwibahasa: Matematik, Sains ikut persetujuan ibu bapa  

Kerajaan hanya akan melaksanakan program dwibahasa (DLP) dalam sistem pengajaran dan pembelajaran (P&P) mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah-sekolah tertentu.

Menurut Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid, setakat ini kira-kira 300 sekolah di seluruh negara telah dipilih dalam program itu yang akan dimulakan tahun depan.

Selain persetujuan ibu bapa pelajar, pihak sekolah juga perlu bersedia dari segi tenaga pengajar dan kelengkapan me­ngajar sebelum program berke­naan dapat dijalankan.

Ini adalah satu program dan ia bukan dasar kementerian. Persetujuan ibu bapa amat perlu begitu juga dengan pihak sekolah yang akan melaksanakan program tersebut.

Kementerian sudah menyenaraikan sekolah yang akan mengikuti rancangan ini. Program ini akan diteruskan sekiranya terdapat 20 hingga 30 sekolah yang telah bersedia untuk menjalankan program ini.

Namun begitu lebih dua juta aktivis yang menganggotai 34 buah badan bukan kerajaan (NGO) di negara ini telah mendesak kerajaan agar menangguh atau memansuhkan Program Dwibahasa (DLP) yang akan dilaksanakan dalam sistem pendidikan sekolah bermula Januari 2016.

Menerusi DLP yang merupakan program di bawah dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) pihak sekolah dibenarkan mengajar subjek Sains, Matematik, Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Reka Bentuk dan Teknologi dalam bahasa Inggeris.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Isu Sistem Dwibahasa Pendidikan Negara, Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, program tersebut telah melanggar Akta Pendidikan 1996 yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah.

Kerajaan didesak meneliti semula program terbabit kerana ia bercanggah dengan akta sedia ada. Usaha kerajaan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar tidak dihalang namun NGO menolak pelaksa­naannya untuk subjek Sains dan Matematik.

 

Isu 3

Cadangan menimbang semula penggunaan bahasa Inggeris dalam subjek Sains dan Matematik.

Kerajaan akan memperuntukkan RM135 juta bagi program Memartabat bahasa Malaysia dan Memperkukuh bahasa Inggeris. Memandangkan bahasa Inggeris amat penting dalam persaingan global semasa, maka dua inisiatif diper­kenalkan iaitu Dual Language Programme dan Highly Immersive Programme yang akan dilaksanakan secara pilihan dengan kos RM38.5 juta.

Namun pembelajaran subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris perlu dipertimbangkan kembali supaya sejajar dengan hasrat kerajaan menuju ke arah negara maju pada tahun 2020.

Menurut Profesor Fizik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusof Othman, bahasa merupakan salah satu elemen pembelajaran penting dalam mendalami bidang sains. Pengetahuan terhadap ilmu sains perlu diperkukuhkan untuk melahirkan generasi yang mementingkan sains dalam kehidupan seharian seterusnya meningkatkan tahap intelektual di negara ini.

Misalnya negara maju seperti Jepun dan Korea dilihat lebih mementingkan bahasa ibunda sebagai bahasa utama pendidikan negara mereka.

Di Malaysia tidak semua rakyat boleh memahami dan bercakap menggunakan bahasa Inggeris. Apabila sukar memahami bahasa Inggeris, sudah tentu sukar untuk memahami ilmu sains tersebut.

Profesor Matematik Gunaan merangkap Pengarah Pusat Matematik Industri dan Gunaan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Zainal Abdul Aziz berpendapat, ilmu matematik negara perlu diolah dengan acuan sendiri kerana sistem pembelajaran yang dipraktikkan sekarang adalah mengikut acuan negara barat.

“Negara luar seperti Amerika Syarikat mula mengolah pendidikan matematik di negara mereka kerana ingin melahirkan ramai pelajar yang cerdik pandai dalam bidang tersebut berikutan sistem pembelajaran terdahulu yang gagal,” katanya





Share on Google Plus

About Karmina Abdul Rahman

Merupakan pelajar program Ijazah Sarjana Pendidikan Matematik di UPSI. Juga merupakan seorang guru di sebuah sekolah di Selangor. Selamat Berkongsi Ilmu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment