CONTEMPORARY ISSUES IN MATHEMATICS

PENDIDIKAN MATEMATIK

Kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.

1.0  PENGENALAN

Akses secara umumnya merupakan proses atau cara untuk mencapai atau meperoleh sesuatu data dan maklumat atau capaian. Setiap kanak-kanak di Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. (Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2013-2025). Pada masa ini isu akses semakin meluas dan ditekankan dengan meluas dalam bidang pendidikan. Namun terdapat banyak isu yang menjadi penghalang dalam menghapuskan jurang dan memberi peluang kepada rakyat dalam pendidikan terutamanya subjek matematik. Maka secara umumnya akses dalam bidang pendidikan ialah menghapuskan jurang dan membuka peluang kepada rakyat yang berbeza dari segi keperluan dan kebolehan bagi mendapatkan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman melalui pendidikan secara sama rata
Rajah 1: Anjakan utama dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysa 2013-2025.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM ) seperti yang digambarkan pada Rajah 1 telah menggariskan sebelas anjakan utama di mana anjakan pertamanya merupakan penyediaan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa yang perlu dilaksanakan oleh kementerian.

2.0  ISU TIDAK SAMA RATA DALAM PENDIDIKAN

Akses kepada pendidikan tidak sama rata kepada semua penduduk telah dikenal pasti kerana faktor-faktor berikut:

a.     Kedudukan sekolah
Pelajar yang berada di bandar lebih mudah menerima akses pendidikan berbanding bandar. Kemudahan yang disediakan untuk pelajar adalah lebih banyak dan lebih meluas penggunaannya. Walaupun sejumlah peruntukan telah dilaburkan bagi mengelakkan jurang antara pelajar bandaar dan luar bandar, namun masih terdapat banyak halangan dalam perlaksanaannya seperti tiada kemudahan elektrik dan jalur lebar yang meluas. Sekolah luar bandar juga berhadapan dengan masalah kurang guru mahir dalam opsyen yang diajar serta kekurangan guru yang ditempatkan di pedalaman.

b.     Latar belakang pelajar
­­Pelajar yang berlatar belakang ibu bapa yang berpendidikan pada kebiasaannya menitik beratkan pendidikan anak-anak. Mereka cenderung berkorban wang ringgit semata-mata menyekolahkan anak agar tidak ketinggalan dan setaraf atau lebih tinggi daripada pendidikan yang pernah mereka peroleh. Bagi pelajar yang berada di luar bandar kebanyakan mereka cenderung untuk menikmati cara hidup yang mereka selesa. Misalnya pelajar yang terbiasa dengan ibu bapa sebagai petani lebih meminati bidang pertanian berbanding ilmu lain. Mereka hanya gemar mendalami ilmu pertanian. Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyediakan akses pendidikan dalam bidang pertanian di mana sekolah teknik dan vokasional menjadi laluan mudah untuk mereka yang meminati bidang ini.

c.     Status sosioekonomi
Status sosioekonomi menjadi penentu kejayaan akademik dan merupakan faktor utama yang berupaya mewujudkan jurang pencapaian murid. Peratus pencapaian pelajar dilihat semakin meningkat apabila pendapatan keluarga semakin tinggi dan rendah sekiranya ibu bapa miskin. Penerimaan pendidikan yang berkualiti dapat dilihat daripada hirarki sosial dan keadaan sosioekonomi penduduk di mana akses yang meluas diterima bagi mereka yang mempunyai taraf sosial yang tinggi berbanding mereka yang miskin. Golongan atasan yang berpendapata tinggi mempunyai keupayaan kewangan untuk menikmati akses pelbagai pilihan pendidikan sama ada daripada dalam mahupun luar negara.

d.     Pencapaian akademik
Sistem pendidikan negara menghadkan kemasukan ke sekolah berasrama penuh serta universiti berdasarkan keputusan dan gred peperiksaan serta sekiranya pelajar aktif dalam bidaang kokurikulum. Akses pendidikan yang disediakan lebih cerah buat mereka dan lebih meluas untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.



e.     Minat pelajar
Pelajar yang berlatar belakang sosioekonomi rendah pada kebiasaannya tidak berminat untuk ke sekolah dan belajar. Oleh kerana mereka tidak dibiasakan dengan budaya ilmu maka minat untuk belajar tidak bercambah dalam diri mereka. Namun ianya dapat diatasi sekiranya terdapat akses pendidikan di dalam bidang yang mereka minati seperti bidang vokasional. Bagi pelajar yang sentiasa mendapat keputusan yang cemerlang kerana minat mereka terhadap sesuatu bidang, peluang pendidikan terbuka luas untuk mereka sama ada di dalam mahupun luar negara. Malah pembiayaan dan biasiswa disediakan buat mereka agar pendidikan yang diterima berkualiti dan bertaraf antarabangsa.

f.      Jantina
Jurang pencapaian juga dilihat ketara jika dibandingkan keputusan peperiksaan lelaki dan perempuan. Akses pendidikan telah diberi secara sama rata namun akibat daripada jumlah wanita lebih tinggi daripada lelaki menyebabkan berlakunya jurang perbezaan antara lelaki dan perempuan. Misalnya dalam bidang perguruan bilangan guru wanita lebih ramai berbanding guru lelaki.

g.     Kumpulan minoriti
Terdapat juga pandangan yang mengatakan bahawa perbezaan di antara kaum atau etnik menyebabkan penyediaan peluang pendidikan tidak sama rata. Misalnya masyarakat orang asli yang tinggal jauh di kawasan pedalaman. Walupun mereka mengikuti kurikulum yang sama seperti pelajar lain namun golongan minoriti ini kemungkinan mengalami masalah buta huruf sekaligus menjadi punca tiada minat untuk belajar.
3.0  STRATEGI KESAMARATAAN

Pendidikan dilihat sebagai cara untuk mengubah mobiliti sosial. Misalnya, kanak-kanak yang dilahirkan dalam keluarga miskin berpeluang meningkatkan ekonomi mereka apabila dewasa dengan meraih pendapatan yang lebih lumayan hasil usaha mereka kerana berpeluang mendapat pendidikan yang tinggi. Maka tindakan awal perlu dilakukan. penyediaan agar kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti adalah bertaraf antarabangsa.

a.     Menanda aras tahap keberhasilan murid dan amalam pembelajaran yang terbaik diselaraskan mengikut sistem pendidikan berprestasi tingi.
Sistem pendidikan berprestasi tingi. Perlu diguna pakai agar pelajar Malaysia mampu bersaing di peringkat global. Bagi meningkatkan ekonomi negara, setiap pelajar perlu dipastikan agar menguasai kemahiran literasi dan numerasi terutamanya dalam bidang matematik dan sains. Mereka akan diajar mengikut kurikulum yang digubal berdasarkan pendidikan yang berprestasi tinggi. Pencapaian murid dalam pentaksiran antarabangsa PISA dan TIMMS perlu dipantau. Pentaksiran TIMSS dan PISA yang dijadikan sebagai penanda aras memungkinkan sistem pendidikan kita diiktiraf di peringkat antarabangsa.

b.     Melancarkan kurikulum yang memberi tumpuan kepada kemahiran berfikir aras tinggi agar setaraf dan diiktiraf di peringkat antarabangsa
Kurikulum sekolah rendah dan menengah perlu dirombak semula agar lebih memberi tumpuan kepada  pengajaran berpusatkan murid dan mempelbagaikan pengajaran serta lebih penekanan kepada penyelesaian masalah.  Standard pembelajaran yang jelas perlu dirangka agar murid dan ibu bapa memahami kemajuan yang bakal diperoleh oleh anak-anak mereka. Pelajar perlu dilatih untuk berfikir secara kritis dan mampu mengaplikasi kehiran yang dipelajari apabila diperlukan.  Maka penilaian yang diberikan di peringkat sekolah juga perlu memberi lebih tumpuan untuk menguji kemahiran berfikir aras tinggi.

c.     Meningkattkan akses internet.
Murid akan memperoleh akses kandungan yang lebih luas, menarik dan interaktif. Ini kerana melalui pembelajaran jarak jauh, bukan sekadar pelajar mempunyai pilihan sumber yang lebih luas malah guru juga mempunyai akses kepada sumber yang mampu membantu proses pembelajaran dan pengajaran lebih berkualiti setaraf peringkat anarabangsa. Kemudahan teknologi menjadi sebahagian daripada kehidupan harian di sekolah, tanpa jurang pemisah antara bandar dengan luar bandar.

d.     Meningkatkan peruntukan fizikal dan pengajaran kepada pelajar di luar bandar.
Pelajar orang asli serta daripada golongan minoriti perlu diberi bantuan tambahan supaya mereka menerima peluang pendidikan yang sama seperti pelajar lain tanpa perbezaam bangsa atau teknik. Kemudahan dan peralatan yang disediakan mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif sekaligus menarik minat mereka untuk minat menimba ilmu dengan lebih mendalam. Pelajar disediakan guru yang telah dilatih untuk memahami keperluan mereka yang berada di luar Bandar.

4.0  KESIMPULAN

Sistem pendidikan semasa perlu meningkatkan keberhasilan pelajar. Melalui akses pendidikan yang disediakan setiap kanak-kanak di Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing. Guru perlu meningkatkan keupayan agar bertaraf dunia yang diperluan bagi membantu keberhasilan pelajar seperti yang dihasratkan. Pihak kementerian sewajarnya berindak sebagai pemangkin perubahan dengan menguruskan dan membimbing warga pendidik ke arah kecemerlangan sekolah yang bertaraf antarabangsa.





RUJUKAN

Report on Access to Education in Malaysia.  2013. SUHAKAM. Diakses dari http://www.suhakam.org.my/wp-content/uploads/2013/11/Research-Report.pdf.
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010. 2006. Kementerian Pendidikan Malaysia. Diakses dari http://www.prestariang.com.my/ictindustryinfo/download.php?id=74&rid=40..
Baba. S. 2013. PPPM: Akses Pendidikan Berkualiti. Diakses dari http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/pppm-akses-pendidikan-berkualiti-1.220636.
Higher Education in Malaysia: Increasing Access and Quality. 2011. Keynote Address by Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin. http://library.perdana.org.my/Digital_Content/PLF/PDS/PDS12%5B1009757%5D.pdf.
Al-Faiz. 2012. Apa Itu Akses dan Ekuiti. Diakses dari http://www.scribd.com/doc/86175592/Apa-Itu-Akses-Dan-Ekuiti#scribd.
Mohamed, H. A. & Mohd, Y/. Diakses dari http://www.researchgate.net/publication/242469759_FENOMENA_SEKOLAH_KECIL_DALAM_SISTEM_PENDIDIKAN_KEBANGSAAN_SATU_ANALISIS_ISU_DASAR_AKSES_EKUITI_DAN_KUALITI.
Ringkasan Eksekutif. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Diakses dari http://www.moe.gov.my/userfiles/file/PPP/Preliminary-Blueprint-ExecSummary-BM.pdf.
Bab 8: Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar. 2010. Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan. Diakses dari http://www.pmo.gov.my/GTP/documents/Pelan%20Hala%20Tuju%20GTP/Pelan%20Hala%20Tuju%20GTP_Bab08.pdf.

 
Share on Google Plus

About Karmina Abdul Rahman

Merupakan pelajar program Ijazah Sarjana Pendidikan Matematik di UPSI. Juga merupakan seorang guru di sebuah sekolah di Selangor. Selamat Berkongsi Ilmu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment