ISU BAHASA DALAM
PENDIDIKAN MATEMATIK
1.0 PENGENALAN
Literasi
matematik ialah bagaimana pelajar mengakses matematik melalui bahasa, dan
dengan peranan yang dimainkan oleh bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran
matematik
Rangka kerja
PISA mentakrifkan literasi matematik sebagai: ... Keupayaan individu untuk mengenal pasti dan memahami peranan yang
dimainkan oleh matematik di dunia , untuk membuat pertimbangan yang berasas dan
untuk menggunakan serta melibatkan diri dengan matematik dengan cara yang
memenuhi keperluan dalam kehidupan individu sebagai warganegara yang
konstruktif, mengambil berat dan reflektif.
( Thomson,
Cresswell & De Bortoli , 2004)
Matematik
merupakan bahasa, walaupun secara teknikal ianya bukanlah bahasa semulajadi
manusia tetapi ianya berbentuk formal, iaitu, bahasa binaan atau buatan manusia
sendiri. Kita menggunakan bahasa harian untuk mengajar bahasa Matematik. Kita
menghadapi masalah apabila kata-kata teknikal yang kita gunakan bagi sebahagian
bahasa matematik bercanggah dengan pemahaman setiap hari. ( Gough 2007).
Malaysia
merupakan sebuah negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum atau kita
kenali sebagai masyarakat majmuk iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di Malaysia menjadikan pelajar daripada
kaum Cina dan India kadangkala sukar
menterjemahkan kepada maksud yang yang mereka fahami. Ianya menjadi lebih parah
apabila sebilangan daripada mereka tidak tahu membaca dan buta huruf.
2.0 BEBERAPA ISU YANG BERKAITAN DENGAN BAHASA DAN LITERASI
DALAM MATEMATIK YANG TELAH DIKENAL PASTI :
Isu yang berkaitan dengan Bahasa dan literasi
dalam matematik dapatlah diringkaskan seperti berikut:
i)
simbol-simbol
khusus dan ungkapan dalam bahasa matematik.
-
simbol-simbol khusus serta ungkapan dalam bahasa matematik menjadikan
pelajr sukar mentafsir maksud sebenar yang ingin disampaikan oleh guru.
ii)
penggunaan
istilah bahasa harian yang berbeza
maksud di dalam kelas matematik
-
Istilah Matematik
pada kebiasaannya diterjemahkan daripada perkataan dalam bahasa Inggeris.
Contohnya perkataan 'change' memberi
maksud yang khusus dalam matematik tetapi dalam kehidupan seharian ianya
membawa maksud yang tidak sama. Ini menyebabkan penggunaan isilah di dalam
bahasa Inggeris menjadikan pelajar keliru sekiranya diguna pakai di dalam bilik
darjah.
iii)
penyelesaikan
masalah matematik berayat
-
seperti yang kita sedia maklum
soalan matematik yang mempunyai ayat yang panjang merupakan soalan yang
menyebabkan pelajar terbeban dan tidak mahu menjawab soalan ini.
iv)
komunikasi
di dalam kelas matematik.
Masyarakat berbilang kaum di Malaysia menjadikan Malaysia
sebuah negara yang harmoni. Namun kadangkala pelajar daripada kaum lain berasa
sukar untuk berkomunikasi dengan kaum Melayu akibat daripada tahap penguasaan
yang lemah dalam Bahasa Melayu.
3.0 BENTUK LITERASI BERKAITAN DENGAN MEMBACA DAN MENTAFSIR TEKS
MATEMATIK, DAN MENGENAL PASTI BEBERAPA TUNTUTAN LITERASI TERTENTU:
Bentuk literasi berkaitan dengan membaca dan mentafsir teks matematik
dan mengenalpasti beberapa tuntutan literasi tertentu dapatlah diringkaskan
seperti berikut:
i)
perkataan yang digunakan dalam
konteks istilah matematik tertentu, termasuk istilah seperti tessellation, dan kata-kata yang wujud
di sekolah matematik dan juga di dunia luar sekolah
ii)
Istilah spatial (contohnya: di atas, mendatar)
iii)
ungkapan ringkas dan tepat
dalam matematik yang boleh melibatkan ketumpatan leksikal yang ketara
iv)
masalah perkataan yang
mewujudkan kerumitan melalui penstrukturan semantik daripada soalan-soalan dan
bukannya matematik.
(Zevenbergen, 2001)
3.1 Istilah yang berbeza
dalam maksud antara konteks di luar sekolah dan di dalam bilik darjah
mewujudkan ketidakpastian atau kekaburan
Contoh
perkataan yang mampu membawa pehaman yang berbeza sekiranya diterjemahkan dalam
Bahasa Melayu.
T: Can you calculate the volume
of this box?
S: um .. [pause] .. no [has
a puzzled look]
T: Do you know what volume
is?
S: Yes, it is the button on
the TV.
a)
Penggunaan istilah dalam
Bahasa Inggeris sekiranya diterjemahkan dalam Bahasa Melayu menjadikan ianya susah
difahami kerana memberi makna berganda.
b)
Bahasa matematik termasuk
banyak perkataan yang bunyinya sama seperti kata-kata dengan makna
berlainan(atau homophones )
c)
Banyak kata-kata yang mempunyai
ejaan perkataan yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian, tetapi mempunyai
makna yang berbeza dalam istilah matematik
Mathematical term
|
Homophonic partner
|
Arc
|
Ark
|
chord
|
Cord
|
mode
|
Mowed
|
Pi
|
Pie
|
plane
|
Plain
|
serial
|
Cereal
|
Sine
|
Sign
|
Sum
|
Some
|
Adams, Thanagata & King, 2005
3.2
Perkataan
yang digunakan untuk empat operasi utama matematik.
Tout (1991), menyatakan bagaimana analisis perkataan
dan frasa yang digunakan untuk operasi penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian
menunjukkan kesukaran bagi menyelesaikan masalah dan mentafsir situasi dalam
kehidupan sebenar.
Contoh:
a.
Terminologi
boleh bertindih di antara beberapa operasi matematik.
The phrase ‘how many’ is commonly used to
indicate division as in ‘how many fives in 25?’ But what about ‘how many are
there between 5 and 25? Or ‘how many are five 25s?’ ‘How many’ can be used for
any operation, but many students recognise it as division.
b.
Selain
daripada itu, masalah lain ialah penggunaan pelbagai terminologi dan kata kunci
dalam sesuatu operasi.
Contohnya penolakan. Selain daripada perkataan
penolakan, terdapat banyak kata kunci yang memerlukan kita menyelesaikan soalan
menggunakan penolakan seperti kurang, di antara, singkirkan, kurangkan,
diskaun, diambil dan lain-lain lagi.
(Tout, 1991)
3.3 Masalah
Matematik Berayat
Pengetahuan
matematik boleh dikategorikan kepada lima jenis iaitu fakta, algoritma, konsep,
hubungan antara konsep dan penyelesaian masalah. Penyelesaian masalah merupakan
satu aspek yang sangat penting dan merupakan objektif utama dalam pembelajaran
matematik. Ia juga merupakan bentuk pembelajaran pada tahap yang tertinggi
(Gagne, 1985). Pelajar diharapkan dapat membina pengetahuan dan kemahiran baru
melalui proses penyelesaian masalah, menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam
kurikulum matematik serta mengaplikasikan pelbagai strategi penyelesaian
masalah matematik dalam konteks yang berbeza. Ianya menjadi masalah sekiranya
pelajar terdiri daripada mereka yang tidak dapat menguasai kemahiran membaca.
Terdapat tujuh kategori kesilapan dalam aturan yang
berkaitan dengan penyelesaian masalah iaitu:
a.
membaca
b.
kemahiran kefahaman
c.
transformasi
d.
proses
e.
pengekodan
f.
kecuaian
g.
kurangnya motivasi
(
Newman, 1977)
Zevenbergen (2001) menyatakan sebahagian besar
penyelidikan dilaksanakan adalah tentang masalah matematik berayat. Tiga
masalah utama dikenal pasti:
a.
Menukar soalan
Soalan-soalan ini melibatkan
proses di mana terdapat sesuatu peristiwa yang akan mengubah kuantiti.
b.
Menggabungkan soalan
Ini berkait dengan keadaan statik di mana terdapat
dua jumlah. Ini dianggap sama ada sebagai entiti berasingan atau berkaitan
antara satu sama lain.
c.
Bandingkan soalan
Ini melibatkan perbandingan dua
jumlah dan perbezaan antara mereka.
Menurut Martiniello (2008), beliau
mengesahkan betapa pentingnya kemahiran bahasa untuk memahami dan menyelesaikan
masalah matematik dalam penilaian yang berskala besar.
Oleh itu, pengajaran matematik
tidak lagi boleh dianggap sebagai berasingan daripada pengajaran bahasa. Penyelidikan ke atas persepsi
guru telah mendapati beberapa percanggahan dalam cara guru memberikan arahan
matematik (tidak berkaitan dengan bahasa) dan jenis penilaian matematik yang
mereka gunakan di dalam kelas mereka (penggunaan bahasa yang beraras tinggi). Guru
perlu menyediakan ‘scaffolding’ linguistik yang berterusan serta menggalakkan
pembangunan kemahiran membina makna matematik murid.
3.4 Cara
menangani masalah ini
Penting bagi pelajar untuk
diberi peluang dalam kemahiran melihat, mendengar, menggunakan dan menulis kosa
kata matematik. Pelajar di semua peringkat memerlukan peluang untuk mentafsir
terminologi yang wujud di dalam matematik dalam cara yang mereka memahami.
Selain itu, pelajar perlu dibantu dalam membina kemahiran visual dengan
menggalakkan mereka menggunakan gambar dan gambar rajah untuk membantu memahami
bahasa matematik.
4.0 MASALAH BAHASA PENGHANTAR
DI NEGARA MALAYSIA
Sudah jelas diketahui
bahawa di Malaysia masyarakatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan etnik dan
pelbagai sumber menjadi punca wujudnya masalah penghantar dalam pengajaran
Matematik.
Pengenalan PPSMI
iaitu pengajaran subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris telah menyebabkan
berlakunya banyak perdebatan. Ianya kemudiannya dimansuhkan secara softlanding.
Rasional kepada peralihan bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran
Sains dan Matematik daripada Bahasa Melayu atau Bahasa ibunda kepada Bahasa Inggeris
adalah atas dasar keprihatinan kerajaan untuk memastikan sumber tenaga manusia
yang wujud pada masa akan datang sedia untuk bersaing dalam era globalisasi
yang penuh cabaran.
Seperti yang
diketahui ramai, Sains dan Matematik menjadi bidang asas dan berperanan penting
dalam kemajuan sesebuah Negara manakala Bahasa Inggeris pula menjadi bahasa
penghantar antarabangsa. Penemuan baru dan inovasi banyak berlaku dalam
kedua-dua subjek ini dengan pantas dan untuk mencapai maklumat yang
dikehendaki, penguasaan Bahasa Inggeris amat diperlukan. Mantan Perdana
Menteri, Tun Dr Mahathir mencadangkan dasar ini kerana beliau berpendapat kita
makin ketinggalan dalam arus globalisasi.
Pihak Universiti
Pendidikan Sultan Idris menerbitkan hasil kajianmengenai kesan dasar PPSMI pada
April 2008 berasaskan 3 kali tinjauan soal selidik dan ujian terhadap
murid-murid tahun 5. Menurut abstrak kajian tersebut, lebih 80% murid
menyatakan bahawa guru Matematik dan Sains mereka masih menggunakan campuran
Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia untuk mengajar subjek-subjek ini. Lebih
kurang70% murid menyatakan mereka tidak faham/ kurang faham pengajaran guru
Matematik dan 80% guru Sains apabila Bahasa Inggeris digunakan dan mereka
merasa sukar/agaksukar untuk mempelajari kedua-dua mata pelajaran ini. Juga
didapati bahawa prestasi murid dalam Ujian Matematik dan Sains adalah rendah
terutamanya item yang memerlukan mereka membaca arahan untuk menjawab dan
soalan penyelesaian masalah berayat. Kelemahan ini nyata sekali di kalangan murid
melayu dan Orang Asli berbanding dengan murid India dan Cina.
Dapatan
kajian-kajian yang dijalankan menunjukkan objektif asal dasar PPSMI tidak
tercapai dan lebih mengeruhkan keadaan apabila ia menyusahkan dan melemahkan
pembelajaran Matematik dan Sains murid, walaupun menunjukkan peningkatan yang
sedikit dalam Bahasa Inggeris.
Kelemahan utama
yang ditekankan dalam kajian-kajian ini ialah kelemahan guru berbahasa Inggeris
yang menjadi punca kegagalan dasar ini. Selain daripada itu, kekurangan analisa
statistik dalam data yang memerlukan sampel terlibat dibahagi mengikut latar
belakang sekolah dan murid, ketiadaan kelompok kawalan sebagai alat
perbandingan statistic untuk mengukuhkan keputusan kajian dan
perlaksanaan.
Satu memorandum
yang telah diwujudakan pada penghujung tahun 2007 telah menyentuh satu laporan
kajian UNESCO yang menegaskan bahawa pembelajaran mata pelajaran terpenting di
peringkat sekolah rendah lebih sesuai diajar dalam bahasa setempat sejajar
dengan resolusipendidikan yang diluluskan oleh UNESCO (1951:691)
“Berkenaan
kepentingan pendidikan, kami menggesa supaya bahasa ibunda digunakan selama
yang boleh dalam semua peringkat pendidikan. Ini lebih-lebih lagi penting
supaya kanak-kanak memulakan pendidikan mereka dalam bahasa ibunda sebagai
bahasa penghantar, kerana itulah bahasa yang sangat mereka fahami, dan
penggunaan bahasa ibunda akan menghapuskan kelainan bahasa di rumah dan di
sekolah.”
Bill Templer,
seorang pensyarah kanan yang melawat Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, menyatakan
bahawa dasar ini berat sebelah kepada anak-anak keluarga bandar yang
berpendapatan tinggi sambil meluaskan lagi jurang antara yang kaya dan
miskin,baik di bandar mahupundi luar bandar, malahan boleh juga menjejaskan
pemahaman konsep sains dan matematik kepada murid-murid biasa kerana mereka
tidak mempelajarinya dalam bahasa ibunda mereka.
5.0 RUMUSAN
Kebanyakan penyelidikan menekankan bahawa
bahasa memainkan peranan yang penting dalam pembelajaran matematik. Apabila
guru-guru sedar tentang perkara ini, mereka boleh membantu pelajar mengatasi
salah faham tentang bahasa yang menjadi halangan untuk menyelesaikan masalah
matematik berayat. Guru mempunyai peranan penting untuk dimainkan dalam pengajaran yang
jelas untuk membantu pelajar mengatasi kerumitan bahasa dalam matematik.
Memahami bahasa digunakan dalam bilik darjah matematik membolehkan guru-guru
untuk menyokong dan membantu pelajar untuk menangani masalahan yang berkaitan
dengan bahasa.
Rujukan
Ismail, N. A. (2009). Understanding The Gap In
Mathematics Achievement Of Malaysian Students. The Journal Of Educational
Research, 102:5, 389-394. Diakses Dari
Http://Dx.Doi.Org/10/3200/Joer.102.5.389-394.
Abd Aziz
Bari, "PPSMI Dalam Konteks Perlembagaan", Di Seminar Halatuju Dasar
Ppsmi Dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan, Kolej Universiti Islam Selangor, 14
Mac 2009.
Pengajaran Dan Pembelajaran Sains
Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (Ppsmi), Dr.
Mahathir Mohamad, 13 Mac 2009. Dicapai Pada 20 April 2010
Noraini Yaacob (2008-09-12). "Teaching Science & Math In English: Survey
Conclusions May Be Flawed, Not Policy". New Straits Times
Prof. Emeritus Dato’ Isahak Haron
Et. Al. (April 2008)."Kesan Dasar Pengajaran
Matematik Dan Sains Dalam Bahasa Inggeris Di Sekolah Rendah"
Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025. (2015). Diakses Dari
Http://Www.Moe.Gov.My/Userfiles/File/Ppp/Preliminary-Blueprint-Bm.Pdf.
Rashid, S. M. R. A. (2008). Peluang Dan Cabaran Pendidikan
Dalam Kalangan Masyarakat Luar Bandar: Satu Kajian Kes Isi Rumah Melayu Miskin
Di Jajahan Bachok, Kelantan. Tesis Diakses Dari Http://Eprints.Usm.My/10323/1/Peluang_Dan_Cabaran_Pendidikan_Dalam_Kalangan_Masyarakat_Luar_Bandar.Pdf.
0 comments:
Post a Comment