CONTEMPORARY ISSUES IN MATHEMATICS

PENDIDIKAN MATEMATIK

Isu Teknologi



ISU- ISU BERKAITAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

1.0       Pendahuluan
            Peranan guru masa kini semakin mencabar dengan adanya perkembangan teknologi maklumat yang pesat tanpa sempadan dan juga melangkah seiring dengan kemajuan dan kecanggihan ilmu serta teknologi sebagai penggalaas amanah dan tanggungjawab terhadap bangsa dalam membina negara bangsa. Penguasaan teknologi maklumat dapat membantu guru menghadapi ranjau dan cabaran dalam dunia pendidikan kini.
            Fungsi guru sebagai agen perubahan social dapat memenuhi permintaan masyarakat melaluiu ilmu dan kemahiran yang dimiliki seterusnya menjadi rujukan dan idola dalam masyarakat. Kemahiran guru dalam teknologi maklumat dapat membantu pelajar untuk menguasai kemahiran dan ilmu yang bersesuaian dengan minat, bakat serta potensi pelajar, sekaligus dapat melahirkan modal insan cemerlang berminda kelas pertama sebagaimana yang telah digarapkan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP). Tanggungjawab ini sememangnya terpikul di atas bahu para guru yang komited dengan tugas serta bersedia dan sanggup menerima perubahan mengikut peredaran masa. Semua ini menuntut pengorbanan yang besar dalam kalangan guru-guru untuk terus menambah ilmu dan kemahiran, bertepatan dan bersesuaian dengan konsep pembelajaran sepanjang hayat.

2.0       Keperluan Teknologi Maklumat
            Teknologi maklumat pada masa kini menjadi satu keperluan yang mandiri dalam setiap bidang. Tambahan pula, segala kelebihan dan manfaatnya tidak dapat dipertikai lagi. Antara lain adalah:
1.      Meningkatkan tahap kefahaman sesuatu konsep, memberi gambara visual dan memudahkan pengiraan kompleks.
2.      Merangsang murid untuk belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.
3.      Membantu murid dalam proses penyelesaian masalah dan komunikasi dengan lebih cepat dan tepat.
4.      Mewujudkan peluang pembelajaran yang sama kepada murid yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kecerdasan.
5.      Membantu murid mendapat dan mengumpul maklumat yang mungkin sukar diperoleh.
6.      Mewujudkan suasana pembelajaran yang seronok, mencabar dan bebrbentuk penerokaan.
7.      Memupuk sifat ingin tahu dan ingin mencuba pelajar.
8.      Meningkatkan daya kreativiti, inovasi dan imaginasi pelajar.
9.      Menggalakkan pelajar merealisasikan pembelajaran terarah kendiri dan pembelajaran akses kendiri.
Dasar Pembangunan Negara dalam Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005) menegaskan kepentingan membangunkan dan memperluaskan penggunaan teknologi maklumat dalam pembangunan pendidikan. Langkah ini bertujuan merancakkan pertumbuhan, melatih professional, meningkatkan produktiviti, memodenkan pengurusan teknologi maklumat dan pengetahuan, mengurangi jurang digital dan memastikan semua rakyat mendapat manfaat dari teknologi maklumat.
Sektor pendidikan menkadi agen perubahan bagi meningkatkan kemahiran penggunaan teknologi maklumat dalam kalangan generasi muda. Keperluan terhadap penggunaan teknologi maklumat dalam pendidikan amat dirasai kerana teknologi maklumat telah menjadikan dunia pendidikan sebagai hak milik pelbagai lapisan masyarakat di mana pelbagai maklumat dan sumber pendidikan dapat dicapai walau di mana jua berada. Pengaruh dan kemajuan era teknologi maklumat mencetuskan inovasi dalam pengurusan pendidikan, penilaian serta pengajaran dan pembelajaran.
Kewujudan masyarakat berpendidikan yang terbentuk melalui pembudayaan komputer, internet dan multimedia menzahirkan kewujudan masyarakat yang cinta akan ilmu pengetahuan. Bangsa yang maju adalah bangsa yang mementingkan perkembangan intelektual yang dirintis oleh kemajuan dunia pendidikan. Dalam konteks ini, teknologi maklumat berperanan untuk meluaskan penyebaran pemikiran manusia sebagai agen revolusi sosial. Pembaharuan pendidikan dari segi pengajaran dan pembelajaran, sistem pengurusan pembelajaran dan peranan guru sudah tentu akan memberikan cabaran baru kepada sistem pendidikan.
3.0            Isu-Isu Penggunaan Teknologi Maklumat Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran

3.1  Faktor Guru

a)      Persepsi guru terhadap kepentingan komputer

Walaupun ramai guru yang telah bersedia dengan perubahan penggunaan komputer di dalam pengajaran, tetapi masih ada guru yang lebih selesa dengan kaedah konvensional dan kebiasaannya belum bersedia menerima perubahan, terutamanya apabila mereka perlu menukar semua sistem yang telah lama mereka aplikasi. Antara contoh aplikasi teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran ialah VLE Frog, sistem HRMIS, sistem kehadiran pelajar dan sistem PAJSK.
Satu kajian spesifik tentang VLE Frog telah dilaksanakan di sebuah sekolah di Meru yang dibentangkan di persidangan antarabangsa 2014 menunjukkan guru-guru bersetuju dengan perlaksanaan aplikasi tersebut. Namun penggunaannya jarang diaplikasikan kerana pelajar masih tidak terdedah dengan pembelajaan maya tersebut. Selain itu, bilangan pelajar yang ramai juga mnyukarkan guru untuk memastikan setiap pelajar dapat menggunakaan VLE Frog, di samping penggunaan makmal yang terhad. Berdasarkan analisis kajian tersebut, lebih separuh daripada bilangan guru sekolah jarang menggunakan aplikasi VLE Frog dalam proses pengajaran dan pembelajaran (Mohiddin & Khalid, 2014).

b)      Kerisauan menghadapi perubahan

Guru-guru turut berhadapan dengan kerisauan bagi menyesuaikan diri dengan perubahan teknologi masa kini. Antaranya ialah kerosakan peralatan dan kelengkapan teknologi, keupayaan untuk mempelajari teknologi yang baru dan kurangnya pengetahuan dalam penggunaan peralatan yang berkaitan.
Bagi guru-guru yang terbiasa dan selalu menggunakan komputer untuk membantu kerja-kerja harian mungkin akan menyebabkan kerjanya tergendala jika komputer menghadapi masalah. Pembelajaran di dalam kelas juga akan terganggu apabila berlaku perkara di luar jangkaan.

c)      Masa dan beban tugas guru

Tidak dapat dinafikan lagi, penggunaan  komputer memerlukan masa yang lama untuk guru menyediakannya dan menyesuaikan diri. Persediaan tersebut termasuklah dari segi penyediaan bahan mengajar hinggalah penyusunan bahan tersebut sesuai dengan masa mengajar yang telah ditetapkan sebelum kelas bermula. Sesetengah guru mempunyai bilangan waktu mengajar yang banyak, kadang kala sehingga 27 waktu seminggu, menjadikan guru tersebut sukar untuk membuat persediaan mengajar dan juga untuk menyusun bahan mengajar di makmal komputer.
Tambahan pula, kebanyakan guru mempunyai tugas-tugas lain seperti memegang jawatan sebagai setiausaha peperiksaan, guru data, ketua panitia, AJK PIBG dan sebagainya. Situasi ini akan menyukarkan guru untuk membuat persediaan yang mantap jika mereka perlu menyediakan bahan mengajar mereka sendiri. Walaupun guru-guru ini sedar akan kepentingan dan kelebihan menggunakan komputer, tetapi  mereka kurang menggunakannya kerana kekangan masa dan waktu, begitu juga dengan masalah penyelenggaraan dan kemahiran menggunakan perlatan berkaitan.

d)     Kekurangan kemahiran dan pengetahuan teknologi maklumat

Proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan peralatan dan kelengkapan teknologi maklumat menuntut gutu untuk berkemahiran dalam membina dan mengintegrasikan penggunaan multimedia. Sekurang-kurangnya para guru mampu menggunakan aplikasi PowerPoint dengan input seperti rakaman suara, memasukkan video, grafik, dan bunyi.
Tambahan pula, tidak semua bahan mengajar telah disediakan untuk digunakan terus, tetapi guru perlu menyediakannya dalam bentuk yang lebih menarik, namun seperti yang dihuraikan sebelum ini, kekangan masa dan pengetahuan menggunakan aplikasi teknologi maklumat membataskan para guru. Selain itu, penggunaaan peralatan dan kelengkapan teknologi maklumat juga tidaklah sekerap pekerja pejabat yang sehari-hari menggunakan komputer menjadikan tahap kecekapan guru kurang dalam mengendalikan perisian komputer.

3.2  Faktor Sekolah

a)      Peranan dan sikap pengetua sekolah

Sikap pihak pengurusan sekolah, termasuklah pengetua, guru besar dan penolong kanan adalah kritikal dalam membentuk dasar dan amalan para guru dan pelajar di peringkat sekolah. Mereka ini adalah penggerak dan tonggak motivasi setiap guru supaya berasa yakin diri untuk mempunyai misi dan objektif yang sama untuk meningkatkan kualiti pendidikan sekolah. Pihak atasan sekolah yang tidak mengambil berat dan tidak prihatin terhadap keperluan semasa dan masa hadapan akan menyebabkan organisasi pendidikan ketinggalan berbanding yang lain-lain.

b)      Sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan

Disebabkan penekanan kepada pencapaian di dalam peperiksaan sangat dititik beratkan dalam pendidikan di Malaysia, para guru telah diarahkan memberikan latihan sebanyak mungkin kepada para pelajar. Buku latihan pelajar akan dipantau setiap masa oleh pihak pentadbir sekolah bagi memastikan guru menjalankan tugas yang telah diberikan. Penekanan ini bertujuan untuk melihat prestasi pelajar membuatkan para guru tidak berminat untuk menggunakan perisian dan aplikasi komputer dan pengajaran dan pembelajaran sehari-harian. Peperiksaan dianggap sebagai perkara terpenting sama ada bagi guru, pelajar dan ibu bapa kerana menjadi penanda aras dan kayu pengukur kepada kebolehan dan kemampuan setiap pelajar.

Disebabkan itulah timbulnya kefahaman dan fenomena seperti, mengajar dan belajar untuk peperiksaan. Guru hanya akan memfokuskan kepada isi kandungan dan kemahiran yang akan dinilai dalam setiap peperiksaan, manakala para pelajar akan diajar untuk mengingati model jawapan yang telah disusun. Di samping itu, guru akan berusaha untuk menghabiskan sukatan pelajaran seberapa segera dengan harapan akan mempunyai masa untuk memberikan soalan latih tubi untuk persediaan pelajar mengahadapi peperiksaan. Kesannya, terhasilnya pelajar yang cemerlang tetapi tidak memahami konsep-konsep yang penting untuk dipraktikkan di kemudian hari, selain kurangnya daya pemikiran yang kreatif.

3.3  Prasarana dan bahan sokongan sekolah

a)      Kemudahan dan kelengkapan teknologi maklumat

Kelengkapan teknologi maklumat sepatutnya tidak terhad kepada golongan tertentu sahaja tetapi melibatkan setiap warga sekolah. Perkara ini dapat dilihat dari bilangan komputer yang disalurkan kepada sesebuah sekolah masih tidak mencukupi dalam memaksimumkan penggunaan komputer sebagai medium pengajaran bagi setiap pelajar. Bilik komputer yang disediakan juga adakalanya terdpat komputer yang rosak, seperti dijangkiti virus, kelengkapan komputer yang tidak lengkap, perisian dan aplikasi di dalam komputer bermasalah atau tidak boleh digunakan dan sebagainya.

Di samping itu, peruntukan waktu untuk menggunakan komputer juga tidak seiring dengan perancangan penggunaan teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Ini memberi kesan kepada tahap kecekapan pelajar menggunakan komputer dalam aplikasi pembelajaran. Begitu juga dengan bilangan komputer yang dibekalkan di sekolah juga terhad kepada beberapa buah sahaja.

b)      Pembekalan kelengkapan teknologi maklumat yang tidak lengkap

Mutu dan kemudahan peralatan teknologi maklumat yang kurang berpotensi mengganggu proses penggunaannya dalam pembelajaran. Perkara ini dapat dilihat di kebanyakan sekolah, tetapi tidak semua sekolah, di mana komputer yang dibekalkan tidak berkualiti dan maju seiring peredaran zaman. Malah, ada sekolah yang masih menggunakan komputer yang digunakan dia zaman 90-an.

c)      Masalah prasarana dan penyelenggaraan

Kerja penyelenggaraan dan menaik taraf kelengkapan biasanya memakan kos yang tinggi, tambahan pula sekolah-sekolah mungkin tidak mempunyai kakitangan yang cukup untuk menggunakan kelengkapan dan peralatan yang berkaitan. Banyak makmal sekolah tidak terurus disebabkan tiada kepakaran penyelenggaraan. Kos peralatan dan perisian komputer yang masih lagi tinggi, ditambah pula dengan kos penyelenggaraan, tenaga kakitangan IT dan peralatan bantuan. Kos-kos yang tinggi ini mempengaruhi yuran persekolahan yang memaksa pihak sekolah menaikkan bayaran yuran para pelajar, terutamanya sekolah-sekolah selain Sekolah Kebangsaan, seperti Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), Sekolah Menengah Sains, Sekolah Besepadu Pendidikan Integrasi (SBPI) dan lain-lain.

Di samping itu, memandangkan kebanyakan makmal komputer tidak mempunyai pembantu makmal sebagaimana makmal sains, maka kerja-kerja penyelenggaraan menjadi tanggungjawab guru teknologi maklumat itu sendiri. Ini memberi kesan kepada guru tersebut di mana tugasnya makin bertambah, dengan masa yang diperlukan untuk menyelenggara adalah lama bagi satu komputer sekiranya terdapat kerosakan.

3.4  Jurang teknologi maklumat dan digital

Jurang di antara satu komuniti dengan komuniti yang lain ialah dalam mengakses kepada teknologi maklumat, mencapai maklumat serta memahami dan menggunakan maklumat.

Faktor-faktor yang menyebabkan jurang digital ialah:
a)      faktor ekonomi, iaitu tidak mampu membeli dan memiliki kelengkapan komputer.
b)      faktor geografi, iaitu tempat yang tiada liputan internet dan bekalan elektrik.
c)      faktor kemahiran bahasa dan literasi, iaitu tidak dapat membaca dan memahami bahasa dengan baik.
Pelbagai punca yang membawa kepada ketidakseimbangan jurang teknologi maklumat. Antara punca utama ialah dari segi  ekonomi, pendapatan, pendidikan, kemudahan infrastruktur, pemodenan dan sebagainya. Punca-punca ini memberi kesan terhadap kemajuan teknologi maklumat dan digital. Oleh yang demikian, sekolah, pendidikan dan para guru perlu memainkan peranan yang konstruktif bagi menangani jurang ini, terutamanya dalam kalangan pelajar luar bandar. Antara inisiatif yang boleh diambil ialah meningkatkan program pendidikan teknologi maklumat dan memperluaskan peluang mengausai pengetahuan dan kemahiran teknologi maklumat, khususnya pelajar miskin dan pelajar luar bandar.

4.0  Kesimpulan

            Kemudahan teknologi ada baik dan buruknya. Walaubagaimanapun, ianya membawa kepada kebimbangan guru-guru atas daya kreativiti para pelajar dan juga kemahiran asas seperti Matematik dan Bahasa. Namun, bagi meningkatkan penggunaan sejajar dengan perkembangan dunia pendidikan semasa, guru-guru perlu mempunyai pengetahuan yang luas berkaitan teknologi maklumat terutamanya dalam penggunaan internet.
            Proses perlaksanaan transformasi pendidikan ini memerlukan pendekatan dan strategi baru yang segar agar semua pihak dapat menerimanya termasuklah ibu bapa para pelajar sekolah.





RUJUKAN:
Editorial Projects in Education Research Center. (1 September 2011). Issues A-Z: Technology in Education. Education Week. Dicapai dari http://www.edweek.org/ew/issues/technology-in-education/.
Gani, A. W. I., Siarap, K., dan Mustafa, H. (2006). Penggunaan Komputer dalam Pengajaran-Pembelajaran dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes di Pulau Pinang. Kajian Malaysia, 24(1&2), 203-225. Dicapai dari http://www.academia.edu/download/30921804/KM_ART_11.pdf.
Mahamod, Z., dan Noor, N. A. M. (2011) Persepsi Guru Tentang Penggunaan Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. GEMA: Online Journal of Language Studies, 11 (3). pp. 163-177. ISSN 1675-8021. Dicapai dari http://journalarticle.ukm.my/2768/.
Mohiddin, U. S. dan Khalid, F. (2014). Tahap Pengetahuan Guru Sekolah Rendah dalam Penggunaan VLE-Frog untuk Pengajaran & Pembelajaran. Education for Diverse Learners. The 4th International Conference on Learner Diversity 2014. pp 781-788.
Siraj, S., dan Saleh, M. (2004). Pembelajaran Mobile dalam Kurikulum Masa Depan. Masalah Pendidikan, 27, 128-142. Dicapai dari http://www.researchgate.net/profile/Saedah_Siraj/publication/251622205_Pembelajaran_Mobile_dalam_Kurikulum_Masa_Depan/links/551bf5dc0cf2909047b984c5.pdf.
Wakefield, J. (2 Februari 2015). Technology in Schools: Future Changes in Classrooms. Dicapai dari http://www.bbc.com/news/technology-30814302.

Share on Google Plus

About Karmina Abdul Rahman

Merupakan pelajar program Ijazah Sarjana Pendidikan Matematik di UPSI. Juga merupakan seorang guru di sebuah sekolah di Selangor. Selamat Berkongsi Ilmu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment